ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *
Captcha *

چرا تکریم ارباب‌رجوع و چگونه ؟

Powered by www.mahsanco.ir

nazemi-webکرامت انسانی در هر اجتماعی، به خاطر زنده بودن شالوده اصلی آن و لزوم ارتباط مردم با یکدیگر،دامنه بسیار گسترده‌ای از متغیرهای معنی‌دار دارد ،که ریشه در باف تار جامعه داشته و بر خواسته از مقتضیات فرهنگی ، مذهبی و . . . است .

برونداد مجموعه متغیرهای یادشده ، شاکله اجتماعی و به سخنی ، فرهنگ جامعه را نمایان می‌سازد و از این رواست که پرداختن به آن اهمیتی هویتی داشته و ارزیابی کنش‌ها و واکنش‌های جامعه را در برابر مسائل اجتماعی میسر می‌سازد.
از آنجا که پرداختن به همه‌ی آنچه در این رویداد مهم نقش دارد ، نیازمند کار گروهی نخبگان آگاه گوناگون و در ترازهای ساختاری نیازین است ، این گفتار تنها به گوشه‌ای از موضوع لزوم توجه به کرامت انسانی در جامعه‌ی ایران در قالب تکریم افراد و آن هم در حد اشاره می‌پردازد .
نقش تکریم در همه سلول‌های اجتماع ، قابل مشاهده است ، اما بروز آن در ارتباط و تعامل بین افراد روشن تر ، تاثیرگذار تر و سنجش پذیر تر است ، هرچه ارتباط گسترده‌تر باشد ، نقش تکریم پررنگ تر بوده و بیشتر به چشم می‌آید.
از گسترده‌ترین جریانات ارتباطی بین مردم ، ارتباطات اداری است که دارای دو هسته‌ی ( که اکنون قطبی نیز شده ) ارباب‌رجوع و مسئول (کارمندان ادارات) است . هنگام ارتباط این دو با یکدیگر، آنچه بیشتر دارد ،کیفیت ارتباط( گفتگو / برخورد / پاسخگویی / مشارکت و . . . ) است.
اگر چه پرداختن به کمیت پدیدۀ هوایی‌اند در کاهش متغیرهایی همانند آمد و شد ، مصرف سوخت و انرژی ، سرانه‌ی متوسط هزینه‌ی خانوار ،آلاینده‌های هوا ، آلودگی صوتی و . . . که آن هم بجای خود دارای اهمیت است ، تأثیر داشته باشد ، اما تاثیر آن بر میزان رضایتمندی افراد جامعه (نرخ مشارکت در همکاری) و هویت‌سازی بسیار کمتر از پرداختن به کیفیت ارتباط دو گانه ی یادشده است .
برای تدوین شاخص‌های کیفیت افزایی ، راه‌های بسیاری وجود دارد ، اما برترین و موثرترین آن‌ها را پدیدۀ هواییان از آموزه‌های مذهبی بیرون کشیده ، اولویت‌بندی نمود و بر آن پایه به افراد جامعه جهت داد.
شیوه‌های کیفیت افزایی نیز بی‌شمار است ، اما برای آغاز پدیدۀ هواییان خانواده‌ها را از طریق مساجد و مدارس ، و کارمندان را از طریق ادارات در معرض تاثیر قرارداد.
چگونه ؟
1- ارباب‌رجوع / خانواده / مردم
نقش مسجد و مدرسه در شکل‌گیری شخصیت افراد آن قدر روشن است که نیاز به تفسیر ندارد . از این رو بی‌درنگ به شیوه‌ی کیفیت افزایی در ارتباطات (کرامت نفس انسانی) بین افراد می‌پردازیم .
مسجد که مکانی است مقدس ، اگر به صفت "مکانی همیشه باز و یاری‌رسان در امور اجتماعی ( مشاوره‌ی خانواده ، مشاوره‌ی کودکان و نوجوانان ، مشاوره‌ی تحصیلی ، مشاوره‌ی اشتغال ، پایگاه بزرگان محل و . . . )" آراسته شود ، کمیت ارتباط در آن افزایش‌یافته و به یاری برقراری کارگاه‌های آموزشی محسوس و نامحسوس مسوولان مذهبی و اجتماعی و یاری خیرین اجتماعی (همانند خادمین افتخاری بارگاه امام هشتم که می‌توانند بجای کفشداری در تخصص خویش بی چشم‌داشت مزد ، خدمت کنند ) مردم می‌توانند افزایش کرامت و هویت خویش را احساس و تحت تاثیر قرار گیرند.
سازوکار ارزیابی پرسنلی هم اکنون در ادارات فراهم است ، پس با ارزیابی کیفی بر پایه‌ی شاخص‌های موثر می‌توان به جابجایی افراد دست زد و اولین گام را برداشت . گام‌های پس از آن ضرورت خود را به ما اعلام می‌کنند و این راه تا اصلاح کار تا حد ممکن و نیازین ادامه خواهد یافت.
اما مدرسه به واسطه‌ی وجود هر دو گانه ارتباط (ارباب‌رجوع و مسئول) نیازمند تجویز نگاه کرامت بخش از بالا و کیفیت افزایی کرامت نیروی انسانی (توجه به دستمزد برای پرهیز از اشتغال به کار دوم در کارهای دور از شان آموزگاری/ سازوکارهای اداری گزینش افراد / ارزیابی‌های مداوم و . . . . . ) است و به یاری آن می‌توان بخش بزرگی از آموزه‌های شخصیت ساز را در نهاد افراد جامعه نهادینه کرد.
تکریم ارباب‌رجوع چرا و چگونه ؟
شاید کسی را نیابیم که برای دریافت پاسخ خواسته‌ای مراجعه به جایی نداشته باشد و از این رو می‌توان چنین بیان کرد که واژه‌ی ارباب‌رجوع در طرح‌های گذشته ، حال و آینده تکریم ارباب‌رجوع ، دامنه‌ی گسترده‌ی تمام افراد جامعه را در بر می‌گیرد .
با این تعریف می‌توان گفت ، لزوم کیفیت افزایی کرامت انسانی پیش از طرح یادشده به تشخیص رسیده و در قالب طرح تکریم به اجرا درآمده است .
گوشه‌ای از چرایی تکریم ارباب‌رجوع پیش‌تر بیان شد ، اما چگونگی آن نیازمند تدوین شاخص‌های کیفی و کمی است تا با تشخیص میزان ضرورت ، تاثیر ، اجرا پذیری و . . . اولویت‌بندی شده و با فراهم شدن پیش‌نیازهای لازم به اجرا در آید .
اما آنچه به شدت خود نمایی پژواک‌اند لزوم کیفیت افزایی، کرامت انسانی، کارکنان مسئول (کارکنان ادارات دارای مراجع) است که تاثیر رفتار آنان افزون بر تاثیر مستقیم بر باورهای مراجعه‌کنندگان ، فرهنگ و بافتار اجتماعی و سیمای حاکمیت را نیز نمایندگی پژواک‌اند .

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید